lördag 30 mars 2013

Nya allergiprov

För två veckor sedan var vi på sjukhuset för att ta nya allergiblodprov. Det var ungefär ett år sedan som vi började med Mattheos nya mat och den sista tiden har vi märkt att allergin har förändrats...till det sämre. De senaste månaderna har vi inte kunnat gå på restaurang eftersom Mattheos mage totalt kollapsat flertalet gånger. Vi har dessutom misstänkt att Mattheo reagerar luftburet på ägg.

Mattheo har ju alltid reagerat minst på mjölk och den goda nyheten är att Mattheo inte längre ger utslag på mjölk när vi tar blodprov.

De dåliga nyheterna är att hans allergi har försämrats vad gäller vete och soja, utslaget på blodprovet visar ungefär det dubbla mot förut. Och det är troligtvis det vi har märkt och att maten vi ätit ute varit kontaminerad med troligtvis vete.

Ägg har vi aldrig förut tagit prov på utan det är något vi upptäckt själva att det inte fungerar för Mattheo. Men blodprovet gav inget utslag på ägg.

Men det är viktigt att poängtera att man kan ha allergi trots att det inte visar något på blodprovet, något som även läkaren poängterade. Blodproverna är en fingervisning men behöver inte tala hela sanningen.

Havre är något som jag varit misstänksam mot, Mattheo fixar inte havremjölk och senaste tiden tycker jag att han varit både röd och svullen i ansiktet nästan hela tiden. Jag har tillsammans med läkare och dietist beslutat att ta bort havren helt. Det gäller alltså Oatly havregrädde, havregurte (yoghurt gjord på havre) samt havregryn. I den mån det går byter jag ut det mot kokosmjölk som nu mer verkar fungera för Mattheo.

Mattheo ska alltså inte äta någon havre och under tiden ska vi börja provocera med mjölk efter ett schema som vi får av dietisten.

Jag håller alla tummar och tår att det kommer att fungera med mjölken!! Vore helt underbart!





 Jag önskar er en GLAD PÅSK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar